Mi a következő lépés annak érdekében, hogy az álom valósággá váljon?
Az ingatlan személyesen történő megtekintése után el kell döntenünk, kívánunk-e megállapodást kötni az eladóval, ez történhet szóban és írásban is. A megállapodás során fontos átbeszélnünk számos kérdéskört, azonban konkrétan döntenünk még nem kell.
- A kifizetést mikor és milyen módon valósítjuk meg? (Banki átutalás, készpénz stb.) Esetleg bankkölcsönből történik meg?
- Berendezések, melyek az ingatlanban maradnak. (Ha van ilyen.)
- Ingatlanon fennálló esetleges teher, bejegyzett haszonélvezeti jog.
- A tényleges átadás, birtokbavétel időpontja.
A megfelelő ügyvéd kiválasztása elengedhetetlen, hiszen adott esetben személye biztosíthatja az ügylet sikerességét. Mindenképp kiemelendő kvalitás az alaposság, precizitás és az adott szakterületen való jártasság. Továbbá az, hogy biztosítani tudja számunkra a megfelelő jogi tájékoztatást, például egy laikus személy nem biztos, hogy az összes jogi kifejezést ismeri. (Kiemelendő a foglaló és az előleg, melyek a szerződéskötési szándék megerősítését szolgálhatják, azonban eltérő szabályok vonatkoznak rájuk.)
A tulajdoni lap ellenőrzésében is segítséget nyújthat, amit semmiképp sem érdemes elmulasztani a szerződéskötést megelőzően.
Mindezek után megkezdődik az ingatlan adásvételi szerződés előkészítése, melyhez minden esetben szükség van a vevő és az eladó személyes okmányaira. Az ingatlan adásvételi szerződést írásbeli alakban kell megkötni. A szerződés számos elemet tartalmazhat, ezek közül elengedhetetlen: az ingatlan pontos adatai, az esetleges fennálló terhek, az eladót illető ellenérték kiegyenlítésének módja, valamint a birtokbavétel mikéntje.
Amennyiben mindkét fél elolvasta, áttanulmányozta a szerződést, aláírásukkal megtörténik a szerződés megkötése. Abban az esetben, ha korábbiakban a készpénzes fizetést választottuk, az összeg átadása ebben az időpontban történik. Átutalás vagy egyéb mód esetén a szerződésben foglaltak szerint.
Ezt követően az eladó és a vevő együtt felkeresi a földhivatalt az ingatlan átírása, vagyis a földhivatali bejegyzés rögzítése érdekében. Meghatalmazással az ügyvédünk jár el nevükben.
Az átadás, birtokbavétel során érdemes a rezsi számlák kifizetéséről bizonyítékot kérnünk, nehogy kellemetlen meglepetések érjenek minket a közüzemi szerződések átíratásakor.
Az ügylet megkötését követően a vevőt vagyonszerzési illeték, az eladót plusz személyi jövedelemadó fizetési kötelezettség terheli. Ezek pontos és részletes szabályaival kapcsolatban szintén érdemes ügyvédünk segítségét kérnünk.
Végül, de nem utolsó sorban ne felejtsük el a lakcímváltozást bejelenteni, új lakcímkártyát kérni.